11 Φεβ 2010

iPad – Το επόμενο κύμα;

Εδώ που τα λέμε, όλοι το περιμένουν. Πρώτα το iPod, από το πουθενά, φέρνει τα πάνω κάτω στη μουσική και πουλάει εκατομμύρια κομμάτια. Μετά το iPhone μπαίνει και σαρώνει την αγορά των έξυπνων τηλεφώνων, δίνοντάς μας ένα πολύ εύχρηστο μικρό υπολογιστή παλάμης. Γιατί, λοιπόν, το iPad να μην αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε τα βιβλία, τα περιοδικά, τις εφημερίδες αλλά και τα βίντεο και το Internet;
Σύμφωνα με την Apple, τα iPad είναι συσκευές γενικής χρήσης. Για παράδειγμα, θα μπορούμε να έχουμε στο σπίτι μας διάφορα iPad σε διάφορα σημεία, χωρίς να ανήκουν σε κάποιο συγκεκριμένο άτομο. Απλά, όποιος τα βρει, τα παίρνει, βλέπει κάτι –Internet, τηλεόραση ή οικιακά βίντεο–, συνδέεται και ελέγχει ένα μηχάνημα –από την τηλεόραση μέχρι το κλιματιστικό–, διαβάζει ένα περιοδικό ή μια εφημερίδα. Η λογική αυτή σχετίζεται με την κατάσταση του σώματος του χρήστη, αφού άνθρωπος στο γραφείο σημαίνει PC, άνθρωπος εν κινήσει σημαίνει iPhone, άνθρωπος καθιστός στην καρέκλα ή στον καναπέ σημαίνει iPad.
Το σενάριο δεν είναι καθόλου παράλογο. Και σε αυτό βοηθά και η τιμή του iPad, μόλις 500 δολάρια, που σημαίνει ότι σε δύο χρόνια μπορεί να κοστίζει λιγότερο από 250 δολάρια. Ωστόσο, υπάρχουν και αδυναμίες. Το iPod στηρίχτηκε σε μια ήδη διαγνωσμένη ανάγκη του κόσμου να έχει τη μουσική πάντα μαζί του, από τα τρανζιστοράκια της δεκαετίας του ‘60 μέχρι τα πρώτα walkman με κασέτα και μετά με CD. Όμοια, το iPhone βρέθηκε σε μια αγορά που είχε ήδη εκφράσει την ανάγκη για έξυπνα τηλέφωνα χειρός, αρχίζοντας με Blackberry και φτάνοντας στα τελευταία smartphone. Για το iPad, όμως, δεν υπάρχει αγορά. Το iPad καλείται να τη φτιάξει. Εντάξει, υπάρχουν τα e-book readers, όπως το Kindle της Amazon ή το Reader της Sony, αλλά αυτά, πρώτον, δεν έχουν καμία σχέση με το iPad όσον αφορά στις δυνατότητες και, δεύτερον, οι πωλήσεις τους είναι ακόμη πολύ χαμηλές. Άρα, το βάρος πέφτει στο iPad. Αυτό πρέπει να φτιάξει αγορά, αυτό πρέπει να πείσει τον κόσμο ότι έχει πραγματικά ανάγκη μια νέα κατηγορία μηχανών.
Όχι ότι η Apple δεν μπορεί να το κάνει, αφού διαθέτει μερικά μεγάλα όπλα. Κατ’ αρχάς, το γεγονός ότι όλες οι εφαρμογές του iPhone τρέχουν και στο iPad (ή, εν πάση περιπτώσει, με λίγη δουλειά από τους κατασκευαστές τους είναι έτοιμες για iPad) σημαίνει ένα σπουδαίο προικιό σε πλούτο εφαρμογών. Παράλληλα, μια μεγάλη ομάδα κατασκευαστών λογισμικού θα είναι έτοιμη να καινοτομήσει και να βρει νέα κόλπα που θα κάνουν το μηχανάκι πιο χρήσιμο και πιο γοητευτικό.
Έπειτα, έχει ανοίξει τις πόρτες για συμμαχία με τους εκδότες εφημερίδων και περιοδικών, οι οποίοι βιώνουν το μεγάλο πόνο της απώλειας της αγοράς τους από το Internet. Σαν μάννα εξ ουρανού, λοιπόν, περιμένουν μια λύση που θα τους επιτρέψει να πουλάνε το περιεχόμενό τους στο Internet, όπως και στο χαρτί, αντί να το δίνουν τσάμπα και να περιμένουν να βγάλουν τα έξοδά τους από τα λιγοστά χρήματα που αποφέρει η διαφήμιση. Οι περισσότεροι είναι πρόθυμοι• πολλοί μάλιστα έχουν προχωρήσει και έχουν πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις για περιοδικά σε υπολογιστές-πινακίδες (βλ. στο You Tube το Sports Illustrated Tablet Demo).
Το επόμενο μεγάλο όπλο της Apple είναι η διάδοση των υπολογιστών σε όλο και περισσότερους χρήστες και η κάλυψη όλο και πιο πολλών και διαφορετικών καταστάσεων. Αυτό σημαίνει ότι η εξειδίκευση είναι αναγκαία και δημιουργεί νέες κατηγορίες προϊόντων – όπως τα netbooks, που ξαφνικά ξεπετάχτηκαν σαν νέα κατηγορία. Αν, λοιπόν, κανείς θέλει netbook για να το έχει πάντα στην τσάντα του και να βλέπει Internet και e-mail, γιατί να μην προτιμήσει το iPad; Από κει και πέρα, στα οπτικοακουστικά συστήματα των σπιτιών υπάρχουν τα φαντεζί πανάκριβα τηλεχειριστήρια τύπου Creston – γιατί να μην κάνει τη δουλειά του Creston ένα iPad; Και, αν ναι, γιατί να μην υπάρχει ένα Creston-iPad σε κάθε δωμάτιο που έχουμε μια τηλεόραση, η οποία μάλλον θα είναι δικτυωμένη στο οικιακό δίκτυο; Μαζί θα μπορούμε να ελέγχουμε το φωτισμό και τον κλιματισμό, αλλά και να διαβάζουμε και το HiTECH, να βλέπουμε ιδιωτικά τα βίντεο του σπιτιού ή τα e-mail μας.
Οι πιθανότητες για μια νέα, λαμπρή πορεία των πινακίδων τύπου iPad είναι πραγματικά μεγάλες – ωστόσο, το ίδιο μεγάλος είναι και ο ανταγωνισμός. Η Apple έπιασε μια φορά στον ύπνο τη Sony και τη μουσική βιομηχανία, άλλη μια φορά τους τελεκομάδες και τη Nokia, τώρα όμως όλοι την έχουν στο μικροσκόπιο. Και η Google ήδη ανακοίνωσε το δικό της Nexus One, όπως το δικό της tablet.
Ωραία, αυτό σημαίνει ότι μάλλον κάτι καλό θα βγει…

Δεν υπάρχουν σχόλια: