31 Μαρ 2010

Έρχονται τα 3D;

Ότι έρχονται, έρχονται – το θέμα βέβαια είναι αν θα μπουν στη ζωή μας, όταν ακόμα δεν έχουμε εκπομπές High Definition και 16:9!

Δεν ξέρω πώς μπορεί να φαίνεται η κουβέντα για τις τηλεοράσεις 3D στην Αμερική και στην Ιαπωνία, όμως εδώ σε μας μοιάζει πολύ πολύ τραβηγμένο. Ακόμη δεν υπάρχει όχι εκπομπή High Definition ούτε καν ανακοίνωση πρόθεσης για μετάβαση στο High Definition – και πάμε από παράτα σε παράτα. Όσο για τα Blu-ray, παρά τη μεγάλη πτώση των τιμών στα μηχανήματα, εξακολουθούν να πουλάνε ένα πενιχρό κλάσμα του αριθμού των DVD Players! Από την άλλη μεριά, μήπως όλα γίνουν με ένα μπαμ – όπως αρκετά πράγματα στο παρελθόν; (Οι παλαιότεροι θα θυμούνται ότι την πρώτη περίοδο της κινητής τηλεφωνίας τα χάλια του σταθερού δικτύου ήταν τέτοια, που πολλοί έπαιρναν κινητό, επειδή ο ΟΤΕ δεν τους έδινε σταθερό – γι’ αυτό και φούντωναν οι πωλήσεις γραμμών στη μαύρη αγορά.) Θεωρητικό το σενάριο και οφείλουμε να το καταγράψουμε, όμως ειλικρινά, όση αισιοδοξία και αν έχει κανείς, δεν μπορεί να του δώσει άλλη πιθανότητα από κλάσματα «τοις χιλίοις». Κι αυτό γιατί το ερωτηματικό της πρόωρης παρουσίασης, αν και σε μικρότερο βαθμό, ισχύει και στην Αμερική και στην Ιαπωνία. Πού είναι τα προγράμματα; Εντάξει, θα βγει το «Avatar» και θα το πάρουμε όλοι. Μετά τι; Θα περιμένουμε; Διότι ούτε τηλεοπτικά προγράμματα 3D υπάρχουν, που θα μπορούσαν να μεταφερθούν εύκολα, ούτε μπορούν να γίνουν μισομαϊμουδιές, όπως στο High Definition, όπου με μια επεξεργασία τα προγράμματα standard definition γίνονται ανεκτά σε Blu-ray και High Definition.
Το πιο πιθανό, λοιπόν, είναι να γίνουν τα 3D ένα σύστημα «ελίτ», «niche», που κάποιοι θα τα έχουν για να βλέπουν λίγα και καλά προγράμματα, όπως ήταν παλαιότερα οι δίσκοι laserdisc. Βεβαίως, προσωπικά θα τρέξω να πάρω, όπως είχα τρέξει και στα laserdisc προ 20ετίας. Και βεβαίως, θα φτιάξω μία ακόμη συλλογή που θα πετάξω. Εξίσου βέβαιο είναι ότι θα παιχτεί παιχνίδι μάρκετιγκ. Κάποιοι θα χρησιμοποιήσουν το 3D σαν πλεονέκτημα – χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν διαφορές. Άλλωστε, οι μεγαλύτερες διαφορές είναι στις καινούργιες τεχνολογίες, εκεί όπου κάποιοι προηγούνται και κάποιοι έπονται – στις ώριμες τεχνολογίες μιλάμε κυρίως για διαφορές σχέσης κόστους-απόδοσης. Αυτά αναγνωρίζοντας, οι κατασκευαστές, που πάντα έχουν κάθε ενδιαφέρον να πουλήσουν νέα μηχανάκια, βγάζουν ταυτόχρονα στην αγορά και βιντεοκάμερες 3D, όπου μπορεί να γράφει κανείς τα παιδιά του τρισδιάστατα, να φυλά τα αρχεία και να τα βλέπουν πολύ καλύτερα στο μέλλον. Όποιος έχει παιδιά, δύσκολα μπορεί να αντισταθεί σε αυτό το επιχείρημα – προσωπικά γράφω τα παιδιά μου σε High Definition από τότε που γεννήθηκαν και βεβαίως θα δοκιμάσω και το 3D. Αλλά από κει και πέρα, είναι αυτό επαρκής λόγος για να φτιαχτεί μια νέα αγορά;
Σε όλα αυτά υπάρχει ένας ανατρεπτικός παράγοντας, που αν είναι έξυπνοι οι κατασκευαστές θα τον ενεργοποιήσουν: τα κατεβάσματα από το Internet. Καλές οι χολιγουντιανές παραγωγές, αλλά με μια καλή ευρυζωνική σύνδεση θα μπορούμε να κατεβάζουμε ταινιάκια 3D και να τα απολαμβάνουμε, τα οποία δεν χρειάζεται να είναι υπερπαραγωγές όπως το «Avatar», γιατί θα είναι πολύ μικρότερης διάρκειας. Επίσης, δεν χρειάζεται να είναι και πολύ επαγγελματικά για να είναι ενδιαφέροντα. Φαντάζεστε μια λήψη 3D στη ζούγκλα με τα θηρία; Ή ένα αθλητικό γεγονός; Ή μία ερωτική ταινία; Με τη χρήση του Internet, ο χρόνος από την παραγωγή στη διανομή και στην κατανάλωση γίνεται μηδέν και μπορεί το 3D να αποδειχθεί το πιο γρήγορα υιοθετημένο σύστημα. Αυτό μας οδηγεί στο μέγα ζητούμενο, την ποιότητα της εμπειρίας 3D από τις επερχόμενες οικιακές συσκευές. Θα είναι καλή, καλούτσικη ή εκπληκτική; Ειλικρινά, εκτίμηση δεν μπορεί να υπάρξει, αν δεν βάλουμε τα μηχανάκια στα εργαστήριά μας και στα σαλόνια μας, σε πραγματικές συνθήκες ζωής. Κι ακόμη, ποια θα είναι η πορεία της εξέλιξης; Θα υπάρξει συμφωνία ή ανταγωνισμός συστημάτων, θα υπάρξει συμβατότητα στο επίπεδο του λογισμικού ή θα αρχίσουν οι παραφωνίες; Εμείς, πάντως, μένουμε με την εξαιρετική εμπειρία του κινηματογραφικού «Avatar» και δεν βλέπουμε την ώρα να την έχουμε στο σπίτι μας. Αρκεί να μην περιμένουμε μια δεκαετία!

Δεν υπάρχουν σχόλια: